În weekend am văzut un documentar absolut minunat, despre care am vrut să scriu doar ca să vă recomand să-l vedeți. Voi sta și eu la pândă și dacă aflu că se difuzează pe undeva, dau de veste.

Mr. Gaga (2015), în regia lui Tomer Heymann, îi face portretul lui Ohad Naharin, cel mai cunoscut coregraf israelian, considerat reinventatorul dansului modern. Director al companiei Batsheva, Ohad Naharin a dezvoltat tehnica Gaga, devenită un fenomen în lumea dansului contemporan. Documentarul îl prezintă pe artist la vârsta de 60 de ani, trecut printr-o groază de povești reale, inventate, stârnite, trăite, regretate, retrăite, plânse și dansate.

ohad

Opt ani s-a lucrat la documentarul de 1h40 min, dar dacă îl veți vedea vă veți da seama de ce le-a luat atât de mult timp:

Am urmărit proiecția la Centrul Național al Dansului București, în cadrul celei de-a doua ediție a Bucharest International Dance Film Festival, eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi, regizori de film și artiști din întreaga lume. Să fiu sinceră, nu știam de acest festival, însă sora mea mi-a cumpărat bilet și a insistat să nu ratez documentarul pe care îl laudă un internet întreg.

150716_batsheva_shot_02_051_v1-1024x683

12716216_762083060589701_6183797794530041654_o

Ohad Naharin, unul dintre cei mai de succes coregrafi contemporani ai lumii, spune că Gaga este tehnica prin care dansatorii ascultă ritmul – nu ritmul muzicii, ci ritmul propriului corp și ritmul corpurilor din jur. Dansatorii ascultă obiectele, simt gravitația. Starea creată le dă balanță, sincron și un timp de reacție extrem de rapid – de aici rezultă un soi de grup magic de dansatori, care dansează la unison, care au crescut împreună, care au mâncat împreună, care au trăit împreună, care trăiesc și visează împreună, care se descoperă împreună. Sunt tresăriri ale corpurilor care izbucnesc în același timp, la aceeași frecvență, iar efectul pentru spectatori este unul senzațional. Simți cum fiecare tremur e și în tine, știi că fiecare gând va fi dansat în secunda următoare, vezi cum viața ta e transpusă pe scenă.

Sunt în Mr. Gaga atât de multe scene care te lasă fără aer, încât îți vine să te ridici din scaun și să-i rogi pe cei de la tehnic să dea filmul de la capăt. Totul se întâmplă repede, treci prin stări extreme, râzi, plângi, suspini și, mai ales, dansezi.
aaadt_s_ghrai_devore_and_kiven_j-_boyd_in_ohad_naharin_s_minus_16-_photo_by_paul_kolnik
12604911_752306101567397_4577984755017758531_o
12671784_762082873923053_3887470476369405539_o
Arta, așa cum se menționa și în Mr. Gaga, este esența tuturor lucrurilor întrupată în nimic. La fel și iubirea. La fel și iubirea lui Ohad Naharin pentru soția sa, cunoscuta Mari Kajiwara, care a dansat și la Alvin Ailey American Dance Theater. Cei doi s-au cunoscut când Mari era deja un star în lumea dansului, iar Ohad nu avea bani nici pentru chirie. S-au îndrăgostit, au dansat, s-au căsătorit și au avut o viață absolut fascinantă împreună. Ohad o prezintă ca fiind cea mai frumoasă femeie din lume:
meri
Ohad Naharin povestește despre mutarea lui Mari din New York în Tel Aviv – Ohad nu mai era bine în America, nu se simțea ca acasă, așa că și-a convins soția să se mute în Israel, unde el fusese numit directorul artistic Batsheva. Mari nu s-a putut obișnui cu schimbarea asta, așa că nu și-a fixat niciodată ceasul de la mână la noul fus orar. Așadar, ceasul ei a indicat pentru tot restul vieții ora din New York.
Cumva, văzut dintr-un anumit unghi, Mr. Gaga mi s-a părut un documentar despre Mari Kajiwara, despre iubirea lor și despre cum în dragoste înveți să dansezi și pentru celălalt. Iubirea lor a fost una extrem de intensă, pasională, plină de suspans și zvâc. Iubirea lor a fost ca un continuu dans Gaga.
La vârsta de 50 de ani, fix în ziua de 25 decembrie, Mari încetează din viață, scenă redată în documentar printr-un fragment din Sixty a Minute, în care cei doi dansează și se izbesc de un pian. Sunetul puternic al clapelor care răsună la impact mi-a rămas în minte, mi-a rămas pe retină, mi-a rămas în urechi. Ca multe alte imagini și scene din film.
ohad-love
Mr. Gaga demonstrează că o viață întreagă poate fi tradusă prin dans. Copiii sunt un antrenament al dansului, iubirea e un dans finisat, certurile sunt dansuri eșuate, boala e un dans în reluare, moartea e un dans încheiat. Viața e un dans. Noi toți dansăm. Chiar și eu, acum, cât scriu, dansez. Și tu, acum, cât citești, dansezi.

***

Ohad este unul dintre cei mai vii oameni pe care i-am cunoscut vreodată. Munca sa ne împinge pe noi toți: pe el însuși, pe dansatori, pe public, către limitele a ceea ce suntem, și apoi dincolo de ele.
— Nicole Krauss, Autor al The History of Love

***

Ohad Naharin este unul dintre cei mai originali și bulversanți coregrafi ai timpurilor noastre.
— Sid Smith, Chicago Tribune

***

Naharin este plasat într-un grup rarefiat al celor mai buni coregrafi ai lumii.
— Nigel Redden, Director of Lincoln Centre Festival and Spoleto Festival U.S.A.

***

Foto: Facebook Mr. Gaga