De mult timp, în multe postări, am afirmat că Mădălina Țânțăreanu este unul dintre cei mai talentați ilustratori de la noi. Aveam cumva un soi de supărare că nu știau suficienți oameni de ea. Voiam ca publicul din România să-i cunoască arta, s-o încurajeze, să îi propună proiecte, s-o laude.

În luna august, Mădălina m-a sunat și mi-a zis că se mută în Berlin. “Mi-am luat bilet doar dus, vreau să-ncerc o altă piață, ușor dezamăgită de fluxul din București, dar mai ales curioasă de ce ar putea fi în altă parte.” Normal că mi-a părut rău să aud că pleacă din București, normal că am fost surprinsă de decizie, ştiind că nu mai discutasem despre varianta asta, dar mi s-a părut incredibil curajul ei de a pleca într-un loc despre care nu ştia mare lucru.

img_30777-1

Au trecut trei luni de când Mădălina și-a luat lumea-n cap și desenele-n Berlin. Și-a găsit la două săptămâni după ce s-a mutat un job și de curând a încheiat un contract de reprezentare cu o agenție mare din UK. Sunt tare fericită pentru ea că şi-a găsit locul. Cum ziceam, o consider una dintre cele mai talentate ilustratoare de la noi! Acum şi de la ei, de la berlinezi.

***

Mădălina, acum trei luni de zile ți-ai făcut bagajul, ți-ai luat biletul de avion doar dus spre Berlin și ai dispărut. Cum de ai luat decizia asta atât de radicală? Ce te-a determinat?

Încă de când am terminat masteratul pe ilustrație din Valencia și m-am întors în București, în minte și în suflet au început să prindă contur noi idei, dorințe, impulsuri. Avem noi planuri, voiam mai mult, simţeam nevoia de schimbări. După trei ani, mi-am dat seama că nu pot sta locului și că trebuie să mai încerc ceva. Așa că, mi-am împachetat frumos ilustrațiile, tușurile, gândurile, rochițele alb-negru, clienții și toate proiectele de aici și-am plecat. În Berlin.

De ce Berlin?

Știam că voi ajunge aici. Era doar o chestiune de timp. Simţeam o chemare (râde). Am avut niște idei de întoarcere în Spania, mai precis în Barcelona, însă mi le-am învins și mi-am întors atenţia tot spre Berlin. Acum i-a venit momentul.

Povestea cu Berlinul a început odată cu o pasiune mai veche: istoria. Am fost întotdeauna bună la istorie. Mi-a plăcut extrem de mult și am fost foarte ambițioasă. Viaţa nu m-a dus către o cariera în acest domeniu, însă nu am uitat-o niciodată. Îmi place să cred că acum ilustrez istorii de tot felul.

Citesc mereu, printre picături, tot ce apuc legat de istorie. De la istoria asasinatelor politice până la ideologii și războaie mondiale. Berlin mă aduce cu un pas mai aproape de istorie, pentru că aici, acum, istoria este vie. Este ilustrată sub formă de graffiti peste tot, este vie prin spiritul orașului, prin picturi imense pe pereți uriași, prin oameni, prin construcții. Este un oraș care a suferit mult, dar care renaște. Și știe să-și iubească oamenii care locuiesc aici, fie ei străini sau nu.

graphic-designApoi, efervescența artistică și culturală a Berlinului. Orașul ăsta respiră artă. Sunt atât de multe evenimente, expoziții, întâlniri! Nici nu pot face față.

Berlin este orașul în care poți să fii cine vrei tu.

Așadar, Berlin aduce împreună două mari pasiuni de-ale mele: istoria și arta. Din acest motiv am vrut să vin aici. Și nu-mi pare rău niciun moment.

Când ai ajuns în Berlin, nu aveai job, efectiv ai riscat enorm. La foarte scurt timp, însă, ți-ai găsit un job de graphic designer şi acum ești foarte fericită. Dacă nu băteai palma atât de repede, crezi că te-ai fi întos în București?

Când am plecat aveam o bază de clienți cu care colaboram freelance. Gândul inițial a fost să vin pentru niște proiecte aici, să văd cum e, după care să mă intorc în București. Lucrurile s-au legat în așa fel încât nu am mai plecat. Mi-a plăcut prea mult. Momentan lucrez ca designer grafic câteva ore pe săptămână, dimineața, iar după-amiaza mă concentrez pe proiectele de ilustrație. Sunt fericită că pot să îmbin designul cu ilustrația, este exact ce-mi doream să fac. Nu voiam să renunţ la nici una, așa că lucrurile s-au așezat cum au vrut ele mai bine, iar eu sunt foarte bucuroasă! Dimineața mă ocup cu branding, typography, grids & design editorial, după-amiaza cu ilustrații. Nu este deloc ușor, procesele creative consumă extrem de multă energie, însă satisfacția și bucuria sunt pe măsură.

Mai ai timp și de proiecte freelance? Dacă da, cam în ce zonă sunt acestea?

Proiectele freelance sunt momentan numai în zona de ilustrație. Pentru a echilibra partea de design din prima parte a zilei, am decis să merg numai pe ilustrație. Proiecte personale, dar și proiecte pentru clienți din toată lumea. De curând am semnat un contract de reprezentare cu o agenție de ilustratie din UK, așa că proiecte pe ilustrație vor tot fi.

Plănuiesc să am un studio în centrul Berlinului, într-un spațiu de co-working, dar asta se va concretiza la începutul anului viitor.

mada_tantareanu

Ai terminat un master de Graphic design & Illustration în Valencia, acum ești ilustrator în Berlin. Cum vezi tu piața din România comparativ cu cele două țări? Cât de departe, cât de aproape suntem de ei?

Trei țări diferite, trei sisteme diferite, trei moduri de a vedea arta. În Spania, ilustrația este la cu totul și cu totul alt nivel. Acolo se mănâncă ilustrație pe pâine. Madrid, Barcelona, Valencia, orașe cu universităși excepționale unde găsești masterate foarte bune. Majoritatea ilustratorilor pe care îi urmăresc sunt spanioli. Colegii mei de la master sunt foarte, foarte buni. Inspirație din belșug, detalii frumos lucrate, artă peste tot, în cele mai mici colțuri. În Spania m-am format ca ilustrator, acolo am început cu adevărat să desenez. Am învățat și experimentat atât de multe într-un singur an! Masteratul a fost la un nivel foarte ridicat, am avut cursuri de ilustrație editorială, pattern, ilustrație aplicată pe produs, ilustrație de carte etc. Am trecut prin toate. Și m-a ambiționat și m-a împins să-mi ating limitele din toate punctele de vedere. În România, lucrurile au început să se miște și mă bucură foarte mult lucrul ăsta. Sunt din ce în ce mai mulți ilustratori care fac lucruri minunate. Dar și muncesc foarte mult. Îi urmăresc cu mare drag pe Vali Petridean, pe Noper, pe Saddo și pe Aitch, pe Mura. Și mai sunt câțiva.

mada-tantareanu-design

În Berlin, ilustrația merge puțin într-o altă direcție. Este puțin mai abstractă, mai direcționată către istorie, mai rece. Mai simplă, mai curată. Dar este atât de faină! Aici sunt extrem de mulți ilustratori, cu stiluri foarte diferite. Însă chiar dacă stilul nemțesc este poate diferit, în Berlin, fiind așa o efervescență de artiști din toată lumea, nu prea-ți mai dai seama. Se organizează sute de expoziții, cu stiluri diferite, cu tehnici diferite. Everyone is welcome. Și te simți ca acasă. De fapt, nu. Mai bine ca acasă.

Una dintre ilustrațiile tale, Midnight in Berlin, va fi într-o expoziție în preajma Crăciunului în Berlin. Cum ai primit această propunere? Cum se întâmplă? De fapt, cum ai reușit să ajungi atât de repede în cercul lor?

Seria de ilustrații Midnight in a pornit într-o seară călduroasă de vară, în Valencia. Ascultam o melodie cu Midnight in și așa am început să desenez Midnight in Barcelona.

barceloan

Au urmat Amsterdam, Frankfurt, Sibiu, iar de curând, am terminat Midnight in Berlin. Îmi sunt foarte dragi aceste ilustrații, tocmai pentru faptul că le-am început acum trei ani și descriu procesul evoluției mele ca artist. Ele nu sunt la fel și nici nu vor fi de acum încolo. Lucrez la Copenhaga momentan, însă pentru Crăciun am în plan Midnight in Bucovina.

14264950_564592060416449_3991342451640171917_n-1
Invitația la expoziție a venit atunci când am aplicat pentru participarea la “Die Lange Nacht der Illustration Berlin” (Noaptea lungă/albă a ilustrației în Berlin), când un englez mi-a văzut lucrările și a spus că ar vrea să expună două, în preajma Crăciunului, la o expoziție cu vânzare în Berlin.

Știu că unul dintre proiectele tale de suflet este abecedarul pentru copii. Spune-ne, te rog, mai multe despre acest proiect. Cum se va numi? Când va fi gata? Unde vrei să-l lansezi?

Abecedarul ilustrat pentru copii este cel mai drag proiect din câte am avut. Am lucrat atât de mult la el, încât parcă nu-mi vine să-l finalizez. Am vrut ca fiecare literă să fie un personaj și să aibă ceva trăznit: un aligator care o apucă de mână, niște banane zburătoare ori o dinamită prietenoasă care abia așteaptă să explodeze. Am mai adăugat și niște cizmulițe supradimensionate, mustăți de mariachi, o beretă de pictor, lacrimi de bucurie sau pălării în vânt.

13690779_541132709429051_2084316586241798546_n

12494750_469665696575753_85868303693561027_n

11033869_354142734794717_2035648552500841835_n Mă distrez extrem de mult când lucrez la abecedar. De multe ori vorbesc cu personajele mele, mă întreb dacă sunt suficient de haioși sau trebuie să mai adaug niște buline pe pantalonii de surf.

Ideea a venit tot în Valencia. A fost o efervescență de idei în cele zece luni de master, încât nici nu știam de ce să mă apuc mai întâi. Planul meu ar fi să ajung cu abecedarul la Târgul de Carte pentru copii din Bologna, în aprilie 2017.

abecedar-mada-tantareanu

Ai discutat cu diferite edituri din SUA pentru a lucra pentru acest abecedar. Care a fost feedback-ul primit?

Am primit două feedback-uri foarte bune din SUA. Pur și simplu au îndrăgit foarte mult proiectul și au spus că așteaptă cu bucurie să-l finalizez. Sunt încă în discuții cu ei.

De curând, ai început să lucrezi cu agenția de ilustrație Plum Pudding Illustration. Ce înseamnă, de fapt, această colaborare? Cum i-ai găsit? Cum te-au găsit? Cum funcționează lucrurile?

De curând am încheiat un contract de reprezentare cu agenția Plum Pudding Illustration din UK specializată pe așa ceva, într-adevăr. Ei au o bază de clienți, de edituri, de tipografii din toată lumea cărora le promovează portofoliile noastre, ale ilustratorilor, și ne ajută să obţinem proiecte. Cu ei aș vrea sa merg la Târgul de Carte pentru copii din Bologna, vor fi prezenți acolo. Mi-au văzut portofoliul online și mi-au scris. Mă înțeleg de minune cu ei. Practic, colaborarea funcționează pe baza unui comision pe care ei îl opresc din fiecare proiect pe care-l aduc.

La fiecare câteva luni, organizează expoziții în Londra și în alte părți ale lumii, unde ne expun ilustrațiile. So, exciting times ahead!

sans-titre

Ce faci când nu desenezi?

Când nu desenez mă găsești într-un colț citind Istoria asasinatelor politice din România. Sau alergând.

te iubesc

Ce tabieturi de ilustrator ai? (fixații, obiceiuri, locuri preferate, instrumente de desenat fără de care nu poți sta, culori)

Nu pot să mă apuc de lucru dacă nu am linerele mele cu tuș. Numai cu ele schițez, numai cu ele adaug detaliile. Îmi place la nebunie sentimentul pe care-l am atunci când tușul alunecă pe hârtie. Și simt că mintea mi se conectează instant cu foaia.

În rest, îmi ascult instinctul. Și las mâna să meargă singură. Și așa ies desenele. Bineînțeles, am și momente în care am senzația că este prea mult. Îmi place sa ilustrez toate detaliile posibile, însă câteodată mă întind prea mult și stric. Așa că, atunci când am impulsul acela de „aaa, aici ar mai merge o bulinuță” mă opresc. Forțat!

 mada-tantareanu

Foto: Arhiva Mădălina Țânțăreanu.